کاتارسیس

پالایش و تخلیه روح و روان

کاتارسیس

پالایش و تخلیه روح و روان

کاتارسیس

خالیِ هر لحظه را سرشار باید کرد از هستی.
زنده باید زیست در آنات میرنده،
با خلوصِ ناب‌تر مستی.
چیست جز این؟
[نیست جز این راه.]
زنده دارد زنده‌دل دم را.
هر کجا، هر گاه
اوج بخشد کیفیت کم را.

"مهدی اخوان ثالث"
--------------------------------
--------------------------------
موجیم و وصل ما،
از خود بریدن است
ساحل بهانه ای است
رفتن، رسیدن است.

"قیصر امین پور"
----------------------------------
----------------------------------
+ بسیاری از پستهای "کاتارسیس" در تاریخ 6 فروردین و 13 فروردین 95 حذف شد و اغلب پستهای باقیمانده به موضوعاتی چون معرفی کتاب و بخشهایی از کتابها تعلق دارد.
++ "کاتارسیس" از تاریخ 12 فروردین 95، صرفا به "معرفی کتاب" اختصاص داده شد.
+++ کامنتدونی هم بسته شد :)

نویسنده

هنر شفاف اندیشیدن

.

متن پشت جلد کتاب:

آیا تا‌‌به‌حال...

زمان صرف چیزی کرده‌ای که در آینده احساس کنی ارزشش را نداشته؟

پول زیادی برای خرید اینترنتی پرداخت کرده‌ای؟

به انجام کاری که می‌دانی برایت مضر است اصرار کرده‌ای؟

سهام خود را خیلی زود یا خیلی دیر فروخته‌ای؟

موفقیت را نتیجه ی کار خود و شکست را نتیجه‌ی تاثیر عوامل بیرونی دانسته‌ای؟

روی یک اسب به اشتباه شرط بسته‌ای؟

 

این‌ها نمونه‌هایی اند از خطاهایی که همه‌ی ما در تفکر روزمره‌ی خود دچارشان می‌شویم. ‌اما با شناخت چیستی آن‌ها و دانستن نحوه‌ی شناسایی‌شان، می‌توانیم از آن‌ها دوری کنیم و تصمیم‌های هوشمندانه‌تری بگیریم.

 

بخشی از کتاب:

در برنامه‌های گفت‌وگو محور و طنز، با گذاشتن صدای ضبط شده‌ی خنده در لحظات مهم و تحریک مخاطبان برای خندیدن، از تایید اجتماعی استفاده می‌شود. یکی از تاثیرگذارترین و البته پردردسرترین موارد این پدیده، سخنرانی معروف جوزف گوبلز، وزیر تبلیغات نازی‌ها، در سال 1943 در برابر حضار پرتعداد بود (این سخنرانی را یوتیوب ببین). زمانی که اوضاع جنگ برای آلمان بد و بدتر می‌شد، او از حضار پرسید «آیا خواهان یک جنگ تمام‌عیارید؟ در صورت لزوم، خواهان جنگی تمام‌عیارتر و افراطی‌تر از آن چیزی که امروز می‌توانید تصور کنید هستید؟» جمعیت فریاد کشید. اگر از هر یک از حاضران جداگانه و به طور ناشناس سوال می‌شد، احتمالا هیچ‌کس به چنین پیشنهاد احمقانه‌ای پاسخ مثبت نمی‌داد.

صنعت تبلیغات نیز از ضعف ما در قبال تایید اجتماعی حسابی استفاده می‌کند.‌ در  مواردی که وضعیت نامشخص باشد، این قضیه خوب کار می‌کند (مثل تصمیم‌گیری بین انواع اتومبیل‌ها، محصولات نظافتی، محصولات زیبایی و .. که هیچ مزایا و معایب آشکاری نسبت به هم ندارند) و جاهایی که افرادی مثل «من و شما» ظاهر می‌شوند.

بنابراین، هر وقت یک شرکت ادعا کرد محصولاتش به خاطر «شهرت بیشتر» بهترند، بدبین باش. چرا یک محصول صرفا به خاطر این که بیشتر به فروش می‌رسد بهتر باشد؟ و جمله‌ی حکیمانه‌ی سامرست موام را به خاطر بسپار؛ «اگر پنجاه میلیون نفر چیز احمقانه‌ای بگویند، آن چیز کماکان احمقانه است.»

 

 

مشخصات کتاب:

عنوان: هنر شفاف اندیشیدن

موضوع: استدلال (روانشناسی) / اشتباه‌ها—جنبه‌های روانشناسی / تصمیم‌گیری / شناخت (روانشناسی)

نویسنده: رولف دوبلی

مترجم: عادل فردوسی‌پور، بهزاد توکلی، علی شهروز

ناشر: چشمه

سال انتشار: 1394 (چاپ چهل‌و‌ششم)

تعداد صفحات: 325

قیمت: 28000 تومان